·
درسنامه دوم: عرضه و تقاضا در اقتصاد
درسنامه دوم :
تقاضا )Demand ( میزان کالا یا خدمتی است که متناسب با عوامل تاثیرگذار مختلف، تمایل به خرید آن داریم.
در اقتصاد خرد، مواردی همچون قیمت کالا، درآمد مصرفکننده، قیمت کالاهای مرتبط، انتظارات درباره قیمتهای آینده، تورم و … برخی از این. عوامل تاثیرگذار بر تقاضا به شمار میروند.
قانون تقاضا این اصل را بیان میکند که با افزایش قیمت یک محصول، مطلوبیت آن برای خریداران کاهش مییابد. در نتیجه، تقاضای آنها برای خرید محصول نیز کمتر خواهد شد. مطلوبیت اقتصادی (Economical Utility) به معنای رضایت مصرفکنندگان از تجربه استفاده خود از یک محصول یا کالا است.
اقتصاددانان برای مدلسازی رابطه میان قیمت یک محصول و میزان تقاضای آن، از منحنی تقاضا استفاده میکنند. منحنی تقاضا نشاندهنده مقدار تقاضا برای یک کالا یا خدمت، در قیمتهای متفاوت است. با توجه رابطه عکس میان مطلوبیت محصول و قیمت آن، شیب منحنی تقاضا همواره منفی است. تصویر زیر، نمونهای از منحنی تقاضای یک محصول است.
مثالی از منحنی تقاضای یک کالا
همانطور که مشاهده میکنید، این نمودار بر اساس دو متغیر قیمت (P) و مقدار تقاضا (Q) تشکیل میشود. در قیمت ۳ تومان، تقاضا برای این محصول برابر با ۷ واحد است. زمانی که قیمت به ۵ تومان افزایش پیدا میکند، تقاضای محصول نیز به ۴ واحد میرسد. با توجه به شیب منحنی تقاضا (D)، طبیعی است که در قیمتهای کمتر از ۳ تومان، تقاضا برای این محصول بیش ۷ واحد خواهد بود.
قانون عرضه:
در اقتصاد خرد، عرضه (Supply) مقداری از یک محصول است که بنگاههای اقتصادی در شرایط مختلف، تمایل به تولید و روانهکردن آن به بازار دارند. برخی عوامل تاثیرگذار بر عرضه عبارتند از قیمت کالا، هزینه تولید، تکنولوژی موجود، تعداد تولیدکنندگان در بازار، یارانه و مالیات.
طبق قانون عرضه، قیمت کالا یا خدمت، ارتباط مستقیمی با میزان عرضه آن دارد. یعنی هرچه قیمت محصول بالاتر باشد، صرفه تولید آن برای بنگاههای اقتصادی بیشتر خواهد بود. همچنین با کاهش قیمت، تمایل تولیدکنندگان به عرضه کالا یا خدمت کاهش پیدا خواهد کرد.
با توجه به رابطه مستقیم قیمت (P) و مقدار عرضه (Q)، منحنی عرضه کالاها و خدمات دارای شیب مثبت است. با استفاده از این مدل مهم و کاربردی در اقتصاد خرد، میتوانیم میزان تمایل کسبوکارها به عرضه محصول خود را ارزیابی کنیم.
منحنی عرضه در تصویر زیر، بیانگر همین ارتباط مستقیم با قیمت است. در این مثال، زمانی که قیمت یک محصول ۲ واحد افزایش پیدا میکند، مقدار عرضه آن نیز با ۳ واحد رشد مواجه میشود.
نمونهای از یک منحنی عرضه
نکته: رابطه میان عرضه و تقاضا یک محصول و قیمت آن، میتواند برای هر کالا یا خدمت متفاوت باشد. ممکن است که عرضه و تقاضای یک محصول، حساسیت کمتری در مقابل تغییرات قیمتی داشته باشد. به همین دلیل، منحنیهای عرضه و تقاضای کالاها و خدمات میتوانند با یکدیگر متفاوت باشند.
تعادل بازار در اقتصاد خرد
به نقطهای که در آن، مقدار عرضه محصول با میزان تقاضای آن برابر باشد، نقطه تعادل بازار میگویند. در اقتصاد خرد، زمانی که عدم توازن در میزان عرضه و تقاضا به وجود بیاید، بازار از تعادل خارج میشود. این موضوع متناسب با شرایط متفاوت، پیامدهای مختلفی را به همراه خواهد داشت.
همانطور که در تصاویر قبلی مشاهده کردید، هر محصول دارای منحنیهای عرضه و تقاضا است. مطابق نمودار زیر، قیمتی که این منحنیها در آن با یکدیگر برخورد میکنند، نقطه تعادل بازار آن محصول خواهد بود.
درسنامه سوم: کالاهای عادی، پست، مکمل و جانشین
عرضه ,قیمت ,محصول ,بازار ,تقاضا ,اقتصاد ,اقتصاد خرد، ,پیدا میکند، ,تعادل بازار ,منحنی تقاضا ,تقاضا برای ,نقطه تعادل بازار